Co se odehrává za zavřenými dveřmi tříd? Tato otázka napadne nejednoho rodiče.

Pojďte s námi nahlédnout do škol mateřských i základních.

učitelky zkusily zapojit angličtinu a už po měsíci

byly překvapené, co děti všechno umí. Příští

školní rok se budou Broučci připravovat na

další důležitý životní krok – vstup do základní

školy.

Mnoho lidí se k docházce dětí mladších tří let

do mateřských škol staví velmi negativně. Na

třídě Broučků z Barrandova je ale vidět, že když

se dobře nastaví podmínky, když se pedagogové, rodiče a zřizovatel semknou, pak může

být třída dvouletých plná pohody.

OLYMPIJSKÉ HRY

T

radice antických olympijských her

žije. Každý rok na jaře se sjedou žáci

5. tříd waldorfských škol z celé ČR

a měří síly, obratnost, myšlenkovou pružnost

i vtip ve starověkých olympijských disciplínách, ale také v rétorice a dramatu. Každý

rok hostí olympioniky jiná waldorfská škola

a loňský pořadatel, ZŠ Na Dědině v Praze 6,

předala štafetu do Pardubic, které o víkendu

víkend byl 18. a 19. – je to dobře? května

zaplnila skoro tisícovka dětí s jejich průvodci, organizátory her i rodiči, všichni

v bělostných starověkých chitonech.

Olympiáda má jen vítěze. Její podstatou není

zvítězit nad ostatními, ale překonat sám sebe.

Děti se tím vedou ke spolupráci bez rivality

a učí se vítězit jen nad sebou samými. Druhým

a velmi důležitým prvkem je spolupráce. Žádná

disciplína neprobíhá jako výběrová a účastní se

jí všichni soutěžící, tedy i ti méně zdatní.

ušít sportovní oděv – chiton – a ozdobit jej

řeckými ornamenty, naučit se překonat ostych

a recitovat verše Iliady a Odyssey, nakonec

je nutné seznámit se i s olympijským slibem

a hymnou. To už má většina dětí za sebou také

první setkání s diskem a oštěpem a vyzkoušely

i řecký zápas podle jasných pravidel.

„S nácvikem běhu jsme začali už na podzim,

každý týden jsme dvakrát za jakéhokoliv počasí

zahajovali výuku na kilometr a půl dlouhém

lesním okruhu, kterému jsme začali říkat olympijský. Divadelní zkoušky měly nejprve poněkud

chaotický rozjezd, pak ale vznikl úžasný útvar,“

říká s úsměvem Luboš Vedral, třídní učitel

páťáků ze Základní školy waldorfské z pražských Jinonic.

Samotnému olympijskému víkendu předchází

spousta práce, zkoušek a tréninků. Děti se

ve výuce na celý měsíc ponoří do doby, která

dala základ celé evropské civilizaci. Nejdříve

se setkávají ve vyprávění s obrazy udatných

činů řeckých reků, s příběhy, které nesou

významné morální poselství. Příprava se ale

prolíná i do jiných předmětů, protože je potřeba

PÁŤÁK 7