ZŠ waldorfská
KRABIČKY
V
době úplné uzávěry škol vznikl nápad
rozšířit distanční výuku 1.–3. třídy
na ZŠW Jinonice. Cílem společného
projektu školního speciálního pedagoga,
ředitele školy, třídních učitelů a asistentů
pedagoga je zadávat kreativní distanční
úkoly v návaznosti na učební látku jednotlivých tříd. Tvůrčí tým se schází jednou týdně
k přípravě, sdílení, třídění a úpravě nápadů,
které jsou poté každému žáku vloženy do
papírové krabice velikosti A3.
Jednotlivé tvořivé a často rukodělné úkoly roz
víjejí mezipředmětové vazby a doplňují učební
látku. Záměrem je rovněž rozvoj smyslového
vnímání, představivosti, manuální zručnosti,
tvořivosti, manipulace s předměty a vizuomo
torické koordinace. Zadávané úkoly jsou pří
ležitostí pro rodiče smysluplně trávit společný
čas s dětmi, odreagovat se od případného
stresu ze současné situace, mít radost z tvoření
a z výsledného výrobku. Snahou bylo vytvo
řit jednoduchý návod podpořený obrázkem,
ti starší se již učí sami postupovat v krocích
podle popsaných instrukcí. Do magické kra
bice tak byly vloženy nejen početníky, písanky
a výukové listy, ale také například prázdné
pexeso, které si žáci sami, podle zadání tříd
ního učitele, malovali. Dvojice pexesa tvořily
netradičně dvě věci, které spolu nějak souvi
sely: v první třídě to byla dvojice pohádkových
postav, ve druhé třídě dvojici tvořilo zvíře a jeho
mládě a ve třetí řemeslník a jeho výrobní nástroj
a výrobek. Další týden vyrobili třídní učitelé pro
žáky matematické výukové pexeso. Třetí třída
dostala výukové kvarteto zaměřené na pro
cvičování vyjmenovaných slov. Žáci vyráběli
píšťalku z bezu, vlastní květináč, do kterého
seli osení, barevnou papírovou květinu ve tvaru
dodekaedru, kterou si složili z jednotlivých
vystřižených květů, filcovali z dvanácti barev
ovčího rouna kuličky podle Goethova barev
ného kruhu, které buď navlékali jako korále,
nebo si jimi ozdobili stůl. Žáci filcovali také ze
tří druhů přírodního ovčího rouna domeček pro
skřítky, do kterého si sami ušili malého skřítka.
- ZŠ waldorfská -
PÁŤÁK 17