Okénko odborníka

Navíc ti žáci, kteří uhýbali před učením dříve,

hledají nepochybně cestičky i dnes. A bez

podpory, pomoci a dohledu rodičů je jejich

studijní morálka ještě slabší. Podobně rodiče,

pro které nebylo vzdělání důležitou součástí

života, patrně svůj laxní přístup příliš nezmě­

nili. Je mi opakovaně líto, že pro tyto případy

nemáme rychlé a účinné páky právě na rodiče,

kteří systematicky a leckdy zcela bezdůvodně

nespolupracují na edukaci svých dětí. U někte­

rých bychom ovšem narazili na materiální pře­

kážky, které nepřekonají bez vydatné pomoci

systému.

Jako převážně nepříznivé vnímáme dopady

dlouhodobé sociální izolace na psychiku dětí.

Určitě to neplatí pro nejmenší, tedy předškolní

děti – ty jsou pořád ještě nejspokojenější

s rodiči. Čím jsou děti starší, tím víc jejich

životu vrstevníci scházejí. Nemohou tréno­

vat sociální dovednosti s vrstevníky naživo.

Pokecání přes skype či whatsapp není přesně

ono, jako když je to naživo. Ale ani v tomto

případě nesmíme generalizovat.

8 PÁŤÁK

O trochu méně může být dotčeno vzdělání

neformální, které mají plně ve svých rukách

rodiče a částečně i samotné děti. Velkou část

motivace, podpory i pomoci s využitím času

očekávám proto právě od rodičů. Nebudu jen

lamentovat, že některé oblasti jsou vyřazeny

úplně (např. kolektivní sporty, dramatické

kroužky) – je možné, že pro některé děti jsou

ztráty ve specifické oblasti nevratné, ale víc

využívat bychom měli právě ty domácí mož­

nosti, které známe z vlastního dětství a jen nám

možná přišly jako trochu nemoderní.

Když občas zmiňujeme dílčí nepříznivé dopady

návštěvy školy, neměli bychom zapomínat

na jeden pozitivní, kterého doma jen obtížně

docilujeme. Jde o to, že ve třídě dítě pracuje,

i když už je unavené, překoná se, přestože už

ho úkol nebaví, protože vidí, jak pracují ostatní

spolužáci. Navíc i učitel je autorita, která přímo

i nepřímo podněcuje k činnosti. To rodiče jsou

blízké osoby, kterým se snadněji vzdoruje.

- Václav Mertin -