Okénko odborníka
Navíc ti žáci, kteří uhýbali před učením dříve,
hledají nepochybně cestičky i dnes. A bez
podpory, pomoci a dohledu rodičů je jejich
studijní morálka ještě slabší. Podobně rodiče,
pro které nebylo vzdělání důležitou součástí
života, patrně svůj laxní přístup příliš nezmě
nili. Je mi opakovaně líto, že pro tyto případy
nemáme rychlé a účinné páky právě na rodiče,
kteří systematicky a leckdy zcela bezdůvodně
nespolupracují na edukaci svých dětí. U někte
rých bychom ovšem narazili na materiální pře
kážky, které nepřekonají bez vydatné pomoci
systému.
Jako převážně nepříznivé vnímáme dopady
dlouhodobé sociální izolace na psychiku dětí.
Určitě to neplatí pro nejmenší, tedy předškolní
děti – ty jsou pořád ještě nejspokojenější
s rodiči. Čím jsou děti starší, tím víc jejich
životu vrstevníci scházejí. Nemohou tréno
vat sociální dovednosti s vrstevníky naživo.
Pokecání přes skype či whatsapp není přesně
ono, jako když je to naživo. Ale ani v tomto
případě nesmíme generalizovat.
8 PÁŤÁK
O trochu méně může být dotčeno vzdělání
neformální, které mají plně ve svých rukách
rodiče a částečně i samotné děti. Velkou část
motivace, podpory i pomoci s využitím času
očekávám proto právě od rodičů. Nebudu jen
lamentovat, že některé oblasti jsou vyřazeny
úplně (např. kolektivní sporty, dramatické
kroužky) – je možné, že pro některé děti jsou
ztráty ve specifické oblasti nevratné, ale víc
využívat bychom měli právě ty domácí mož
nosti, které známe z vlastního dětství a jen nám
možná přišly jako trochu nemoderní.
Když občas zmiňujeme dílčí nepříznivé dopady
návštěvy školy, neměli bychom zapomínat
na jeden pozitivní, kterého doma jen obtížně
docilujeme. Jde o to, že ve třídě dítě pracuje,
i když už je unavené, překoná se, přestože už
ho úkol nebaví, protože vidí, jak pracují ostatní
spolužáci. Navíc i učitel je autorita, která přímo
i nepřímo podněcuje k činnosti. To rodiče jsou
blízké osoby, kterým se snadněji vzdoruje.
- Václav Mertin -