Setkání s uměním
– výtvarný projekt
POLEČNĚ KE ŠTĚSTÍ. STUDENTI,
S
ŽÁCI A UČITELÉ VRSTVILI BARVY
S HESHAMEM MALIKEM
P
atnáct pláten a zhruba stovka menších
prací byly základem výstavy Doteky,
která vznikla ze spolupráce dětí a učitelů ze FZŠ a MŠ Barrandov II, V Remízku,
Praha 5 s výtvarníkem Heshamem Malikem.
Společně tvořili na téma „štěstí“ a výsledky
jejich práce byly v říjnu k vidění v Galerii
Barrandov.
Projekt odstartovala zářijová výstava Heshama
Malika Labyrint štěstí v Galerii Barrandov.
Studenti a učitelé si pod Malikovým vedením
vyzkoušeli schopnost kreativní vizualizace při
skupinové i samostatné práci, a to originální
technikou vrstvení barev rukama. Každá skupina
a jednotlivec při workshopu dali základ originálnímu obrazu.
„Všechny mé obrazy vycházejí z kombinace
vizuality a reálně zachyceného příběhu. Pro
galerii jsem v tomto případě vybíral témata
blízká dětem či taková, která by je mohla inspirovat. Zvolil jsem název Labyrint štěstí – byla
v tom moje snaha ukázat studentům, že ke
štěstí je potřeba změna postoje, uvažování
určitým stylem,“ říká Malik, který se přípravě
projektu věnoval půl roku dopředu.
Hlavní motivací pro něj i pro školu bylo dát možnost mladým nadaným žákům osahat si nové
postupy a setkat se s reálným umělcem a jeho
stylem. „Workshopy se žáky i skupinová práce
s pedagogy byla zajímavá cesta. Každá věková
skupina byla na začátku jinak uzavřená a spontánní, zejména starší žáci trochu s vyjádřením
sebe sama zprvu zápasili. Bylo moc fajn vidět
na konci práce jejich radost z toho, že našli
odvahu přehodit ‚výhybku‘ v myšlení směrem do
sebe a dostat část svých myšlenek na plátno,“
dodává Malik.
Potvrzuje to i jedna z účastnic workshopu: „Bylo
to odpoledne plné emocí. Nejprve jsem musela
sebrat odvahu, zjistila jsem, že nejsem týmový
hráč a naše společné dílko neodpovídá mé
představě. Ale při malování svých obrázků jsem
pocítila klid. Tréma zmizela. Přesně jsem věděla,
jaké barvy chci na čistou plochu čtvrtky nanést.
Moje prsty se dotýkaly papíru tak samozřejmě,
jako by to dělaly každý den.“
Organizátorka spolupráce a workshopu Daniela
Loužecká říká, že nezřídka dostává od dětí
otázku, proč vůbec mají kreslit. „Odpovídám
jim často, že umění je důležité pro nalezení
cesty k sobě. Říkám jim: Zastavte se u každého
obrazu a pokuste se mu porozumět. Vnímejte
ho a přemýšlejte. Pokud to vydržíte, zjistíte,
že vám obraz sám napovídá svůj příběh,“ říká
Loužecká. „Cesta dialogu je podle mě správná.
Ponořit se více do hloubky a pochopit propojení
příběhu s vizualizací přináší studentům radost
a dobrý pocit,“ potvrzuje Malik.
- Daniela Loužecká -
14 PÁŤÁK