Setkání s uměním

– výtvarný projekt

 POLEČNĚ KE ŠTĚSTÍ. STUDENTI,

S

ŽÁCI A UČITELÉ VRSTVILI BARVY

S HESHAMEM MALIKEM

P

atnáct pláten a zhruba stovka menších

prací byly základem výstavy Doteky,

která vznikla ze spolupráce dětí a učitelů ze FZŠ a MŠ Barrandov II, V Remízku,

Praha 5 s výtvarníkem Heshamem Malikem.

Společně tvořili na téma „štěstí“ a výsledky

jejich práce byly v říjnu k vidění v Galerii

Barrandov.

Projekt odstartovala zářijová výstava Heshama

Malika Labyrint štěstí v Galerii Barrandov.

Studenti a učitelé si pod Malikovým vedením

vyzkoušeli schopnost kreativní vizualizace při

skupinové i samostatné práci, a to originální

technikou vrstvení barev rukama. Každá skupina

a jednotlivec při workshopu dali základ originálnímu obrazu.

„Všechny mé obrazy vycházejí z kombinace

vizuality a reálně zachyceného příběhu. Pro

galerii jsem v tomto případě vybíral témata

blízká dětem či taková, která by je mohla inspirovat. Zvolil jsem název Labyrint štěstí – byla

v tom moje snaha ukázat studentům, že ke

štěstí je potřeba změna postoje, uvažování

určitým stylem,“ říká Malik, který se přípravě

projektu věnoval půl roku dopředu.

Hlavní motivací pro něj i pro školu bylo dát možnost mladým nadaným žákům osahat si nové

postupy a setkat se s reálným umělcem a jeho

stylem. „Workshopy se žáky i skupinová práce

s pedagogy byla zajímavá cesta. Každá věková

skupina byla na začátku jinak uzavřená a spontánní, zejména starší žáci trochu s vyjádřením

sebe sama zprvu zápasili. Bylo moc fajn vidět

na konci práce jejich radost z toho, že našli

odvahu přehodit ‚výhybku‘ v myšlení směrem do

sebe a dostat část svých myšlenek na plátno,“

dodává Malik.

Potvrzuje to i jedna z účastnic workshopu: „Bylo

to odpoledne plné emocí. Nejprve jsem musela

sebrat odvahu, zjistila jsem, že nejsem týmový

hráč a naše společné dílko neodpovídá mé

představě. Ale při malování svých obrázků jsem

pocítila klid. Tréma zmizela. Přesně jsem věděla,

jaké barvy chci na čistou plochu čtvrtky nanést.

Moje prsty se dotýkaly papíru tak samozřejmě,

jako by to dělaly každý den.“

Organizátorka spolupráce a workshopu Daniela

Loužecká říká, že nezřídka dostává od dětí

otázku, proč vůbec mají kreslit. „Odpovídám

jim často, že umění je důležité pro nalezení

cesty k sobě. Říkám jim: Zastavte se u každého

obrazu a pokuste se mu porozumět. Vnímejte

ho a přemýšlejte. Pokud to vydržíte, zjistíte,

že vám obraz sám napovídá svůj příběh,“ říká

Loužecká. „Cesta dialogu je podle mě správná.

Ponořit se více do hloubky a pochopit propojení

příběhu s vizualizací přináší studentům radost

a dobrý pocit,“ potvrzuje Malik.



- Daniela Loužecká -

14 PÁŤÁK