Mozaika

Měli jste nějaké zkušenosti s vysíláním?

Jako posluchač mám rádio od dětství rád

a pravidelně ho dodnes poslouchám. Dávné

zkušenosti s vysíláním mám z doby mých studií,

kdy jsem byl členem autorské skupiny ve studentském rádiu Strahov (vysílání pro VŠ koleje).

Tamní rozhlasové studio jsme po roce 1989 se

spolužáky dávali dohromady, takže jsem přičichl

jak ke dramaturgii, tak k technice. A to se teď

hodilo, i když zvláště ty technické zkušenosti

byly dnes v podstatě nepoužitelné, díky technologiím je vše úplně jiné.

Jak se Vám podařilo poskládat technické

zařízení?

Naše studio realizuje živé vysílání a natáčení

pořadů mluveného slova a orchestrální, skupinové či sborové hudby, přičemž do studia

se vejdou skupiny nejvýše 10 osob, dále zpracování pořadů a následně u některých pořadů

vlastní vysílání. Pro snímání a zpracování jsme

tak využili techniku, kterou už máme k dispozici,

když snímáme vystoupení našich žáků, školních

divadel a hudebních vystoupení. I když většina

našeho vybavení není primárně určena pro studiovou práci, leccos se využít dalo. Nově bylo

potřeba se poohlédnout po vysílacím vybavení,

což u internetového rádia znamená program,

kterým technik připravuje vlastní vysílání, a po

„frekvenci“, což opět znamená technické

zařízení, které v dostatečné kvalitě streamuje

vysílání do veřejné sítě. S ohledem na čas

a nejasnou perspektivu jsme šli cestou jednoduchého řešení, které je určeno pro menší počet

„posluchačů“ a není na obsluhu příliš náročné.

Vlastní prostor studia rostl postupně, začali jsme

prostě v jedné podkrovní učebně s jedním mikrofonem a židlí a postupně jsme se zkušenostmi

učili a doplňovali odhlučnění pomocí koberců,

látek a v poslední fázi i akustických pohlcovačů,

aby zvuk byl co možná kvalitní, srozumitelný

a dobře zpracovatelný dále. Nakonec vzniklo

„studio“, kde se dá najednou natáčet, stříhat

a zpracovávat i vysílat.

Při přípravě pořadů a vlastním vysílání je standardem dobrá kvalita zvuku, protože to je

základ dobrého vysílání. Je důležité, aby mohl

mít posluchač dojem, že je s námi – jak známo,

i při „horším“ příjmu je lepší, když je originální

pořad v dobré kvalitě. Všichni jsme asi v posledních týdnech zažili mnohá on-line spojení, kdy

jsme v rámci různých distančních konferencí

a telefonických hovorů unavení často jen z toho,

že toho druhého slyšíme špatně, nekvalitně

a vynakládáme hodně sil na porozumění, místo

abychom se rozhovorem s druhým naopak

posilnili.

V dnešních dnech, kdy už je ve škole opět část

žáků, jsou před námi další výzvy. Máme už za

sebou vysílání s dětmi ve studiu a čeká nás

vysílání výuky přímo ze třídy, kdy musíme třídu

a studio propojit linkami a zvukař bude řídit zvuk

na dálku ve studiu.

Kdo plánoval dramaturgii Vaší stanice?

Nevím, jestli je dramaturgie to pravé slovo.

Na začátku jsme se podívali na potřeby výuky

a komunikace a umístili výukové aktivity do

dopoledních hodin, pak jsme našli vhodné časy

pro jejich opakování a díky nápadům z týmu

rádia, učitelů, rodičů a našich přátel začali

doplňovat další pravidelné pořady na ráno,

odpoledne a večer. Už v prvních dnech, co

se zpráva o existenci rádia rozšířila, jsme totiž

26 PÁŤÁK