Mozaika
Měli jste nějaké zkušenosti s vysíláním?
Jako posluchač mám rádio od dětství rád
a pravidelně ho dodnes poslouchám. Dávné
zkušenosti s vysíláním mám z doby mých studií,
kdy jsem byl členem autorské skupiny ve studentském rádiu Strahov (vysílání pro VŠ koleje).
Tamní rozhlasové studio jsme po roce 1989 se
spolužáky dávali dohromady, takže jsem přičichl
jak ke dramaturgii, tak k technice. A to se teď
hodilo, i když zvláště ty technické zkušenosti
byly dnes v podstatě nepoužitelné, díky technologiím je vše úplně jiné.
Jak se Vám podařilo poskládat technické
zařízení?
Naše studio realizuje živé vysílání a natáčení
pořadů mluveného slova a orchestrální, skupinové či sborové hudby, přičemž do studia
se vejdou skupiny nejvýše 10 osob, dále zpracování pořadů a následně u některých pořadů
vlastní vysílání. Pro snímání a zpracování jsme
tak využili techniku, kterou už máme k dispozici,
když snímáme vystoupení našich žáků, školních
divadel a hudebních vystoupení. I když většina
našeho vybavení není primárně určena pro studiovou práci, leccos se využít dalo. Nově bylo
potřeba se poohlédnout po vysílacím vybavení,
což u internetového rádia znamená program,
kterým technik připravuje vlastní vysílání, a po
„frekvenci“, což opět znamená technické
zařízení, které v dostatečné kvalitě streamuje
vysílání do veřejné sítě. S ohledem na čas
a nejasnou perspektivu jsme šli cestou jednoduchého řešení, které je určeno pro menší počet
„posluchačů“ a není na obsluhu příliš náročné.
Vlastní prostor studia rostl postupně, začali jsme
prostě v jedné podkrovní učebně s jedním mikrofonem a židlí a postupně jsme se zkušenostmi
učili a doplňovali odhlučnění pomocí koberců,
látek a v poslední fázi i akustických pohlcovačů,
aby zvuk byl co možná kvalitní, srozumitelný
a dobře zpracovatelný dále. Nakonec vzniklo
„studio“, kde se dá najednou natáčet, stříhat
a zpracovávat i vysílat.
Při přípravě pořadů a vlastním vysílání je standardem dobrá kvalita zvuku, protože to je
základ dobrého vysílání. Je důležité, aby mohl
mít posluchač dojem, že je s námi – jak známo,
i při „horším“ příjmu je lepší, když je originální
pořad v dobré kvalitě. Všichni jsme asi v posledních týdnech zažili mnohá on-line spojení, kdy
jsme v rámci různých distančních konferencí
a telefonických hovorů unavení často jen z toho,
že toho druhého slyšíme špatně, nekvalitně
a vynakládáme hodně sil na porozumění, místo
abychom se rozhovorem s druhým naopak
posilnili.
V dnešních dnech, kdy už je ve škole opět část
žáků, jsou před námi další výzvy. Máme už za
sebou vysílání s dětmi ve studiu a čeká nás
vysílání výuky přímo ze třídy, kdy musíme třídu
a studio propojit linkami a zvukař bude řídit zvuk
na dálku ve studiu.
Kdo plánoval dramaturgii Vaší stanice?
Nevím, jestli je dramaturgie to pravé slovo.
Na začátku jsme se podívali na potřeby výuky
a komunikace a umístili výukové aktivity do
dopoledních hodin, pak jsme našli vhodné časy
pro jejich opakování a díky nápadům z týmu
rádia, učitelů, rodičů a našich přátel začali
doplňovat další pravidelné pořady na ráno,
odpoledne a večer. Už v prvních dnech, co
se zpráva o existenci rádia rozšířila, jsme totiž
26 PÁŤÁK