Předpokladem pro psychickou pohodu a rozvoj
žáků jsou ale i učitelé, je proto potřeba pečovat
i o jejich duševní pohodu. Aby se podpora wellbeingu dětí ve školách dařila, je nutné začít s podporou wellbeingu u pedagogů. Spokojený učitel,
který se do své práce těší, má potřebné zdroje pro
to, aby podpořil wellbeing svých žáků.
PRINCIPY SYSTÉMOVÉ PODPORY
WELLBEINGU
Aby podpora wellbeingu byla
skutečně efektivní a měla plošný
dopad, je žádoucí, aby v co největší
míře naplňovala následující principy:
1 Systémový přístup k podpoře
wellbeingu ve vzdělávání
Wellbeing ve vzdělávání je třeba podporovat
systémově a synergicky od centrální úrovně
po jednotlivé školy. Osvědčuje se, když je
v podpoře wellbeingu žáků i pracovníků škol
uplatňován celoškolní přístup zahrnující uzpůsobení fyzického a sociálního prostředí a virtuálního učebního prostředí jejich potřebám
a současně také cílený rozvoj dovedností
podporujících vlastní wellbeing a odolnost vůči
zátěži.
2 Respekt k jednotlivci
Opatření využívaná ve školách by měla odpovídat individuálním potřebám jednotlivců
a míře podpory, kterou trvale nebo dočasně
potřebují. Při volbě a realizaci konkrétních
opatření ve prospěch žáků a pracovníků školy
by měl být brán zřetel na jejich přání a preference. Žáci i pracovníci škol by měli být cíleně
podporováni ve svém osobnostním růstu
a rozvoji dovedností důležitých pro zlepšování
vlastního wellbeingu a odolnosti vůči zátěži.
3 Aktivní zapojení
Do strategického plánování podpory wellbeingu ve vzdělávání je třeba zapojovat
zástupce škol a dalších aktérů ve vzdělávání.
Do plánování, realizace a vyhodnocování
opatření podporujících wellbeing na úrovni
školy by měli být aktivně zapojováni žáci
a pracovníci školy. Participace a smysluplné
zapojení žáků a rodičů ve výuce i ostatních
činnostech školy by měly být přirozenou součástí života školy.
Očekávání úspěchu
4
Ve školách by měly být uplatňovány metody
a postupy výuky podporující motivaci
k učení a dosahování vzdělávacího maxima
všech žáků. Chyba by měla být pracovníky
školy i žáky brána jako příležitost k učení.
V celoškolním přístupu by také měla převažovat pozitivní podpora a nácvik očekávaného
chování nad tresty a restrikcemi uplatňovanými v reakci na nevhodné chování žáků.
5 Partnerství a spolupráce
Osvědčuje se, pokud je ve školách systematicky podporována spolupráce pedagogických
pracovníků při plánování, realizaci a vyhodnocování vzdělávání a podpory poskytované
žákům. Ke všem pracovníkům, žákům i jejich
rodičům by mělo být přistupováno s respektem a jejich lidská důstojnost by měla být
zachovávána i v krizových situacích.
PÁŤÁK 5