Předpokladem pro psychickou pohodu a rozvoj

žáků jsou ale i učitelé, je proto potřeba pečovat

i o jejich duševní pohodu. Aby se podpora wellbeingu dětí ve školách dařila, je nutné začít s podporou wellbeingu u pedagogů. Spokojený učitel,

který se do své práce těší, má potřebné zdroje pro

to, aby podpořil wellbeing svých žáků.

PRINCIPY SYSTÉMOVÉ PODPORY

WELLBEINGU

Aby podpora wellbeingu byla

skutečně efektivní a měla plošný

dopad, je žádoucí, aby v co největší

míře naplňovala následující principy:

1 Systémový přístup k podpoře

wellbeingu ve vzdělávání



Wellbeing ve vzdělávání je třeba podporovat

systémově a synergicky od centrální úrovně

po jednotlivé školy. Osvědčuje se, když je

v podpoře wellbeingu žáků i pracovníků škol

uplatňován celoškolní přístup zahrnující uzpůsobení fyzického a sociálního prostředí a virtuálního učebního prostředí jejich potřebám

a současně také cílený rozvoj dovedností

podporujících vlastní wellbeing a odolnost vůči

zátěži.

2 Respekt k jednotlivci

Opatření využívaná ve školách by měla odpovídat individuálním potřebám jednotlivců

a míře podpory, kterou trvale nebo dočasně

potřebují. Při volbě a realizaci konkrétních

opatření ve prospěch žáků a pracovníků školy

by měl být brán zřetel na jejich přání a preference. Žáci i pracovníci škol by měli být cíleně

podporováni ve svém osobnostním růstu

a rozvoji dovedností důležitých pro zlepšování

vlastního wellbeingu a odolnosti vůči zátěži.

3 Aktivní zapojení

Do strategického plánování podpory wellbeingu ve vzdělávání je třeba zapojovat

zástupce škol a dalších aktérů ve vzdělávání.

Do plánování, realizace a vyhodnocování

opatření podporujících wellbeing na úrovni

školy by měli být aktivně zapojováni žáci

a pracovníci školy. Participace a smysluplné

zapojení žáků a rodičů ve výuce i ostatních

činnostech školy by měly být přirozenou součástí života školy.

Očekávání úspěchu

4 

Ve školách by měly být uplatňovány metody

a postupy výuky podporující motivaci

k učení a dosahování vzdělávacího maxima

všech žáků. Chyba by měla být pracovníky

školy i žáky brána jako příležitost k učení.

V celoškolním přístupu by také měla převažovat pozitivní podpora a nácvik očekávaného

chování nad tresty a restrikcemi uplatňovanými v reakci na nevhodné chování žáků.

5 Partnerství a spolupráce

Osvědčuje se, pokud je ve školách systematicky podporována spolupráce pedagogických

pracovníků při plánování, realizaci a vyhodnocování vzdělávání a podpory poskytované

žákům. Ke všem pracovníkům, žákům i jejich

rodičům by mělo být přistupováno s respektem a jejich lidská důstojnost by měla být

zachovávána i v krizových situacích.



PÁŤÁK 5