Co se odehrává za zavřenými dveřmi tříd? Tato otázka napadne nejednoho rodiče. Pojďte s námi nahlédnout do škol mateřských i základních.

učitelky zkusily zapojit angličtinu a už po měsíci byly překvapené, co děti všechno umí. Příští školní rok se budou Broučci připravovat na další důležitý životní krok – vstup do základní školy. Mnoho lidí se k docházce dětí mladších tří let do mateřských škol staví velmi negativně. Na třídě Broučků z Barrandova je ale vidět, že když se dobře nastaví podmínky, když se pedagogové, rodiče a zřizovatel semknou, pak může být třída dvouletých plná pohody.

 LYMPIJSKÉ HRY O

T

radice antických olympijských her žije. Každý rok na jaře se sjedou žáci 5. tříd waldorfských škol z celé ČR a měří síly, obratnost, myšlenkovou pružnost i vtip ve starověkých olympijských disciplínách, ale také v rétorice a dramatu. Každý rok hostí olympioniky jiná waldorfská škola a loňský pořadatel, ZŠ Na Dědině v Praze 6, předala štafetu do Pardubic, které o víkendu víkend byl 18. a 19. – je to dobře? května zaplnila skoro tisícovka dětí s jejich průvodci, organizátory her i rodiči, všichni v bělostných starověkých chitonech. Olympiáda má jen vítěze. Její podstatou není zvítězit nad ostatními, ale překonat sám sebe. Děti se tím vedou ke spolupráci bez rivality a učí se vítězit jen nad sebou samými. Druhým a velmi důležitým prvkem je spolupráce. Žádná disciplína neprobíhá jako výběrová a účastní se jí všichni soutěžící, tedy i ti méně zdatní.

ušít sportovní oděv – chiton – a ozdobit jej řeckými ornamenty, naučit se překonat ostych a recitovat verše Iliady a Odyssey, nakonec je nutné seznámit se i s olympijským slibem a hymnou. To už má většina dětí za sebou také první setkání s diskem a oštěpem a vyzkoušely i řecký zápas podle jasných pravidel. „S nácvikem běhu jsme začali už na podzim, každý týden jsme dvakrát za jakéhokoliv počasí zahajovali výuku na kilometr a půl dlouhém lesním okruhu, kterému jsme začali říkat olympijský. Divadelní zkoušky měly nejprve poněkud chaotický rozjezd, pak ale vznikl úžasný útvar,“ říká s úsměvem Luboš Vedral, třídní učitel páťáků ze Základní školy waldorfské z pražských Jinonic.

Samotnému olympijskému víkendu předchází spousta práce, zkoušek a tréninků. Děti se ve výuce na celý měsíc ponoří do doby, která dala základ celé evropské civilizaci. Nejdříve se setkávají ve vyprávění s obrazy udatných činů řeckých reků, s příběhy, které nesou významné morální poselství. Příprava se ale prolíná i do jiných předmětů, protože je potřeba PÁŤÁK 7